Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Duurzaamheid en kunst kunnen elkaar inspireren. Kinderen kunnen kunstenaars inspireren en kunstenaars ons onderwijs. Deze elementen vormden het vertrekpunt van ARTECO. Met negen basisscholen uit Vlaanderen, negen basisscholen uit het Zuiden en negen kunstenaars uit het Zuiden werd er twee jaar lang gewerkt en gedacht over deze inspirerende thema's.Deze publicatie vertelt u hoe leerkrachten lessen kunnen maken over kunst en duurzaamheid. Er komen lessen aan bod waarmee u de cultuur, de leefwijze, een kunstwerk of een kunstenaar uit gelijk welk land uit het Zuiden kunt analyseren, lessen over duurzame ontwikkeling en lessen over communicatie met een school uit het Zuiden. Ten slotte vindt u negentien lessen die door de leerkrachten zijn gemaakt. (achterflap)
basisonderwijs --- duurzame ontwikkeling --- Didactics of the arts --- art appreciation --- kunstopvoeding --- didactiek --- Didactics of primary education --- Kunstzinnige vorming ; basisonderwijs ; didactiek --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; didactiek --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O363 --- #SBIB:316.7C316 --- #SBIB:327.4H74 --- Kunst --- Duurzaamheid --- Muzische vorming --- Basisonderwijs --- Beeldopvoeding --- Drama --- Fotografie --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijssociologie: curricula van lager onderwijs --- Vormingswerk --- Ontwikkelingshulp en -samenwerking --- sustainability --- sustainable development --- Sustainable development --- In art --- PXL-Education 2015 --- kunsteducatie --- Art --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; didactiek
Choose an application
Het belang van kunsteducatie wordt door een breed publiek erkend. Kunst en cultuur zijn vaste ingrediënten van ons bestaan. Ze helpen ons de wereld te begrijpen en onze levens kleur geven. Net daarom is het verrassend dat in het Vlaamse onderwijs kunstzinnige doelstellingen zo schaars zijn. De leraar die de wolken meet breekt een lans voor meer kunst op school. Vanuit hun verscheidene achtergronden beargumenteren tientallen experts en leraren hoe dat kan, en hoe we de tijd die we in de klas aan kunst besteden nuttiger kunnen invullen. Zo kan kunst haar rechtmatige plaats in ons onderwijs innemen.Bron : lannoo
Kunst ; onderwijs. --- Didactics of the arts --- art appreciation --- kunstopvoeding --- muzische vorming --- 477 --- expressie --- Lerarenopleiding : CVO --- Vormingswerk --- Kunsteducatie --- Culturele educatie --- kunsteducatie --- didactiek --- #SBIB:316.7C316 --- #SBIB:316.334.1O360 --- Expressie --- Lerarenopleiding --- Zingen --- kunstonderwijs --- 477.6 --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Onderwijssociologie: curriculum: algemeen --- PXL-Education 2017 --- kunst en onderwijs --- cultuureducatie --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- Kunstzinnige vorming --- Onderwijs --- Culturele vorming --- Beeldopvoeding --- Muzische opvoeding --- 373.67.01 --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; beschouwingen --- Beeldeducatie --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 78.70 --- 78.75
Choose an application
Een publicatie om kinderen en jongeren op een nieuwe manier in contact te brengen met kunst via reizende tentoonstellingen.
art education --- Sociology of cultural policy --- Didactics of the arts --- audiences --- Children's literature. Juvenile literature --- art appreciation --- kunstopvoeding --- aesthetics --- Sociologie van het georganiseerde cultuurleven --- Didactiek van de kunst --- Kinderliteratuur. Jeugdliteratuur --- esthetica --- kunsteducatie --- kunstonderwijs --- publieksgroepen --- didactiek van de kunst --- erfgoed --- erfgoededucatie --- PXL-Education 2019 --- Beeldende opvoeding ; basisonderwijs --- kunsteducatie.
Choose an application
Doorheen de geschiedenis heeft de visie op de kunsteducatie verschillende gedaanteverwisselingen ondergaan: volksverheffend ten tijde van de Verlichting, bevoogdend op het eind van de 19e eeuw, emancipatorisch in de jaren zeventig, utilitair in de jaren tachtig, tot het huidig postmodernisme, waarbij geen eenduidige waarheid vooropstaat. Het eerste deel van het boek gaat hier uitvoerig op in. Binnen deze verschuivingen tekenen er zich steeds twee spanningsvelden af: leefwereld versus systeem, beheersing versus emancipatie. Kunsteducatieve vormingsprocessen bewegen zich in het spanningsveld van leefwereld en systeem: Tegelijkertijd balanceren zij tussen beheersing en emancipatie, waarbij het begrip emancipatie soms beheersende vormen dreigt aan te nemen. De kunsteducatieve organisatie De Veerman werkt vanuit een overkoepelende visie op kunsteducatie. Eén van de kunsteducatieve programma's die deze organisatie mee begeleidt, zijn de Muzische Klassen. Aan de hand van een casstudy van dit programma kunnen we besluiten dat in de kunsteducatieve praktijk van vandaag het communnicatief handelen hoog in het vaandel wordt gedragen. Daarnaast focust men zich in deze case volledig op emancipatie en wil men de deelnemers aansporen tot het stellen van kritische vragen bij gegeven antwoorden. Deze case wordt dan ook bekeken vanuit de theorie en de evoluties in het denken en handelen vanuit kunsteducatief oogpunt.
Didactics of the arts --- art appreciation --- muzische vorming --- social casework --- theoretische pedagogiek --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Muzische vorming --- Kunstzinnige opvoeding --- Onderwijs --- Vlaanderen --- Art --- Study and teaching --- Belgium --- #PBIB:+116.15 --- 691 --- 477 --- 3e leerjaar l.o --- Basisonderwijs --- Geschiedenis --- Habermas --- Kunsteducatie --- 374.1 --- Kunst --- Muziek --- Vorming --- Project kunstvakken --- 701.1 --- Kunst : Kunsteducatie en onderwijs --- Pedagogie en didactiek --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie
Choose an application
De verwachtingen die pedagogen stellen in de didactische waarde van creativiteit zijn de voorbije decennia sterk toegenomen. Kunst en kunstonderwijs worden steeds meer gezien als een middel tot integratie, beschaving, verfijning en morele opvoeding. De kunst zou op die manier leiden naar een ethisch leven en de deur openen naar wat 'waar, schoon en goed' is. Het boek onderzoekt de waarde van kunstonderwijs als pedagogisch model. Kunnen kunst- en cultuureducatie een motor zijn van breed leren? Bieden kunst en cultuur aan kinderen en jongeren garanties voor een brede humane vorming die excessen uitsluit? Kan, met andere woorden, esthetica tot ethica leiden? Deze vragen worden vanuit heel uiteenlopende invalshoeken beantwoord. Dat zorgt er niet alleen voor dat alle facetten van het kunstonderwijs worden behandeld, maar ook dat dit boek een volledig en actueel overzicht biedt van de status en de problemen van deze onderwijstak
Academic collection --- cultuureducatie --- kunst --- kunstzinnige vorming --- 477 --- onderwijs --- 477.1 --- Cultuur --- Educatie --- Kunst --- Cultuureducatie --- Kunstzinnige vorming --- 373.67 --- Creativiteit --- Leren --- Kunsteducatie --- Project kunstvakken --- 456.73 --- Kunstonderwijs --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- kunstopvoeding --- cultuur --- Art --- Muzische vorming --- Kunstzinnige opvoeding --- Leerprocessen --- Kunsten --- Onderwijs --- Kunstzinnige therapie --- Teaching --- Toerisme --- Verbeelding --- Leerproces --- Creatieve therapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- art therapy --- art appreciation --- art education
Choose an application
Een wandeling in het bos: iedereen geniet ervan, maar we doen het veel te weinig! Gek toch? Want al na een halfuurtje in het groen voel je je vrolijker en energieker. Toch hebben we vaak geen idee van wat allemaal leeft in het bos. Dankzij dit boek veranderen "vogels" in kauwen, pimpelmezen, roodborstjes en boomklevers. "Dingen" op de grond worden braakballen of de pootafdrukken van een vos. Je herkent plots een ringslang, een gehakkelde aurelia en een tonderzwam.
Bomen --- Bossen --- Bosfauna --- Bosflora --- Biology --- Didactics of biology --- audiences --- ecology --- botany --- Nature --- woods [plant communities] --- zoology --- bossen --- bomen --- planten --- struiken --- paddenstoelen --- vogels --- amfibieên --- reptielen --- sporen --- kriebeldiertjes --- slakken --- spinnen --- vlinders --- bosfauna --- PXL-Education 2020 --- natuurgidsen --- natuurkennis --- dieren --- sporenanalyse --- fungi --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- secundair onderwijs 1ste graad --- Boom --- Bos --- Fauna --- Flora --- Klimmen --- Stad --- Veld --- 476.1 --- natuur --- flora --- didactiek basisonderwijs - wereldoriëntatie --- 588.1 --- bomen, struiken en heesters
Choose an application
Hoe groeit een boom, welke dieren leven erin en welke rol speelden ze in verschillende culturen? Bekijk de paginagrote kleurrijke illustraties van bomen en lees er van alles over. Vanaf ca. 10 t/m 13 jaar.
Didactics of biology --- trees --- Nature --- audiences --- wood [plant material] --- informatieve jeugdliteratuur --- lager onderwijs (doelgroep) --- WO (wereldoriëntatie) --- flora --- bomen --- hout --- Bomen --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Natuur --- Planten --- Dieren --- Secundair onderwijs --- Andere culturen --- Godsdienst --- Muziekinstrumenten --- Houtblazers --- Hout --- Boomhutten --- Levensloop --- Stamboom --- Natuurbehoud --- Encyclopedieën --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Jeugdboeken 10-12 jaar --- Prentenboeken --- Boom --- Plant --- Dier --- Culturele diversiteit --- Muziekinstrument --- Houtblazer --- Boomhut --- Genealogie --- Natuurbescherming --- Encyclopedie --- Klimmen --- Beeldhouwkunst --- Geluid --- Naamgeving --- Vervoer --- Sociologie --- Verzorging --- Filosofie --- Psychologie --- Man --- Ecologie --- Fotografie --- Motief --- Nomenclatuur --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Beroep --- Volwassene --- trees [woody plants]
Choose an application
In het eerste deel vindt de lezer concrete inspiratie en komt hij meer te weten over praktische ondersteuning. Het tweede deel gaat in op hoe een school in de praktijk muzisch-creatieve vorming kan implementeren en hoe men gaandeweg ook een visie en leerlijn kan ontwikkelen. Deel drie biedt concrete modellen tot evaluatie en bespreekt het meer abstracte rapporteren ervan. Vervolgens staat het vierde deel stil bij de meerwaarde van muzisch-creatieve vorming. Muzisch-creatieve vorming houdt meer in dan met leerlingen naar een filmvoorstelling gaan of met enkelen muziek of toneel maken. Het is een algemene vorming die stelselmatig opgebouwd wordt en waarbij ook het diepste wezen van de mens wordt geraakt. Creativiteit omvat het opzetten van een verbeeldingsactiviteit die zowel originele als waardevolle resultaten oplevert. Bovendien is meermaals bewezen dat creativiteit geleerd kan worden, dat je het dus niet alleen moet 'hebben'. Via de vakoverschrijdende eindtermen muzisch-creatieve vorming kunnen we leerlingen uit alle richtingen van het secundair onderwijs waarden bijbrengen die hen in staat stellen om onder meer beter in groep te functioneren. Ook maken ze zich zo methodieken eigen om met veel ondernemingszin zelfstandig, levenslang te leren. Het boek is opgebouwd volgens steeds terugkerende principes - evoluerend van concreet naar abstract - gebaseerd op het ervaringsleermodel van David Kolb. In het eerste deel vindt de lezer concrete inspiratie en komt hij meer te weten over praktische ondersteuning. Het tweede deel gaat in op hoe een school in de praktijk muzisch-creatieve vorming kan implementeren en hoe men gaandeweg ook een visie en leerlijn kan ontwikkelen. Deel drie biedt concrete modellen tot evaluatie en bespreekt het meer abstracte rapporteren ervan. Vervolgens staat het vierde deel stil bij de meerwaarde van muzisch-creatieve vorming. (Bron: covertekst)
Didactics of the arts --- Didactics of secundary education --- muzische vorming --- 612 --- #PBIB:+117.10 --- Kolb, David --- creatieve expressie --- muzikale opvoeding --- secundair onderwijs --- 477 --- creativiteit --- didactiek --- dramatische expressie --- 486 --- Creativiteit --- Culturele vorming --- Dramatische expressie --- Ervaringsleren --- Muzikale opvoeding --- Muzische vorming --- Plastische opvoeding --- Secundair onderwijs --- Bibliodrama --- Muzische en creatieve vorming --- 486.87 --- muzische vorming (ler) --- secundair onderwijs (ler) --- Creatieve activiteiten --- 051113.jpg --- Muzische vorming: didactiek secundair onderwijs --- Naslagwerken muziekpedagogiek en didactiek - Muziekpedagogiek in Vlaanderen --- Muzische vorming : Algemeen --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Expressievakken - Lichamelijke opvoeding --- Creatieve vorming --- Muzische opvoeding --- 485.8 --- #BSCH: vak: Nederlands --- Schoolbooks - Didactic material --- Pedagogie --- 21e eeuw --- art appreciation --- art education
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|